Hoe vaak heb ik het in mijn loopbaan al niet meegemaakt: een klant wil graag promotiemateriaal laten ontwerpen voor druk en bezorgt me een minuscuul logo (meestal van de eigen website geplukt). Wanneer ik doorvraag naar een logo van betere kwaliteit wordt er vaak iets gemompeld over een neefje dat Photoshop "kent" en het logo ooit maakte.
Zoals veel startende zelfstandigen probeerden ze kosten te besparen bij de start van hun zaak. Jammer genoeg kan kosten besparen aan de start, je later net meer geld kosten.
Er is een gigantisch verschil tussen een logo van €35, dat je van een online site kocht (of eentje met een gratis app maakte) en een logo dat op maat gemaakt werd voor jou en je zaak.
Goede grafische vormgevers zullen de beste manier vinden om jouw
producten en/of diensten in de kijker te zetten.
Ze weten wat de concurrentie doet (want ze zullen hier
marktonderzoek naar doen), houden jouw voorkeuren in het
achterhoofd (heb je misschien een hekel aan de kleur oranje?) en
zullen je een aantal creatieve oplossingen bieden om je boodschap
over te brengen.
En minstens even belangrijk: ze zullen het logo in de juiste software ontwerpen, zodat het achteraf bij elke drukker gedrukt kan worden op om het even welk formaat, zonder kwaliteitsverlies. (Neefjes die Photoshop "kennen" zullen je niet ver brengen als het op het drukken van je materiaal aankomt.)
Hier zijn 5 redenen waarom je best een grafisch ontwerper inhuurt:
-
Tijd besparen
We hebben het allemaal druk. Heb je echt tijd om zelf je logo, flyers en brochures te maken? Je denkt aanvankelijk "ik doe dat wel even" maar plots kruipen er uren en vrije avonden in. Een grafische vormgever kan een ontwerp maken op een kwart van de tijd die het jou zou kosten. -
Geld besparen
Een grafische vormgever weet de meest rendabele manier om jouw materiaal te ontwerpen en houdt zo de printkosten laag. Tegen de tijd dat jij een lay-out ontworpen hebt in Microsoft Publisher (een programma dat drukkers haten omdat ze de bestanden niet kunnen verwerken) heeft een ontwerper al een bestand klaar in een softwarepakket waar drukkers geen probleem mee hebben. -
Onderscheid moet er zijn
De enige manier waarop mensen zich jou gaan herinneren is als jouw materiaal opvalt (liefst op een positieve manier) in vergelijking met de concurrentie. Een duidelijk merk (tegenwoordig is de term "Branding" hiervoor populair) zal jouw zaak boven de concurrentie laten uitsteken. -
Gelijkvormigheid in je huisstijl
Een designer zal er over waken dat steeds de juiste lettertypes en kleuren gebruikt worden en dat de look & feel van al jouw materiaal hetzelfde blijft om zo een sterker merk neer te zetten en te zorgen voor een grotere herkenbaarheid. -
Uit jouw hoofd, op papier
Veel klanten weten wat ze willen maar vinden het moeilijk om dit over te brengen. Een ontwerper is in staat om jouw wensen te vertalen naar beeldmateriaal. Dit kan aan de hand van moodboards, schetsen, mock-ups,… in een paar etappes werken we samen naar een eindresultaat waar we beiden tevreden over zijn.
Maak blijvende indruk met het juiste logo en het juiste marketingmateriaal om je zaak op te bouwen. De juiste ontwerper zal werken met jouw budget en je helpen beslissen wat je nodig hebt om je zaak te laten groeien.