Een allergie voor bepaalde fonts?

In grafische middens wordt over het gebruik van het lettertype Comic Sans nogal misprijzend gedaan. Het wordt als het handelsmerk van de amateur gezien. Dat is een deel van de redenen waarom ik het niet gebruik. (Gewoon categoriek 'NIET', ook niet als u er extra voor wil betalen, neen, zelfs dan niet!) Wie wil er nu als amateur bestempeld worden.

Andere redenen zijn dat ik geen mooi font vind; slecht gespatieërd en gekernd en dat er veel mooiere alternatieven zijn voor een lettertype met een handgeschreven look.

Maar Comic Sans is zeker niet het enige populaire lettertype dat ik tracht te vermijden in mijn ontwerpen! Je zou kunnen zeggen dat ik allergisch ben voor sommige fonts…

Geen Times New Roman & Arial voor mij!

Twee echte kleppers die ik liever mijd zijn Times New Roman en Arial. Niet zozeer om dat ik ze lelijk vind. (Al is Arial, naar mijn mening, een flauw afkooksel van Helvetica) Ze lezen aangenaam en het zijn klassiekers.

Maar beide lettertypes staan standaard op elke PC geïnstalleerd, meestal ook nog eens ingesteld als het 'default' lettertype. Direct prijs als je een nieuw document opent en begint te typen. Ik voel me een heel luie vormgever als ik hiermee werk. Alsof ik niet eens de moeite deed om eens door het geïnstalleerd lijstje te scrollen en zomaar het eerste het beste lettertype koos.

Ik ben zeker geen font-specialist, lettertypes herkennen in een oogopslag lukt me vaak niet maar Times New Roman of Arial haal ik er vaak wel uit.

Welke lettertypes gebruik ik dan wel graag?

Dat hangt heel erg van het project af waar ik aan werk… Als ik 'carte blanche' krijg kies ik niet voor één lettertype maar liefst voor een font-family. Een font-family is een groepering van alle verschillende varianten van een lettertype vb. regular, medium bold, italic, condensed, light,…
Als je deze varianten gebruikt in een publicatie met veel tekst heb je opties om voor voldoende afwisseling te zorgen. Dat leest prettiger en ziet er mooier uit. Terwijl je toch consequent binnen een huisstijl blijft (het wordt ook minder snel rommelig).